فولاد مبارکه می تواند التهاب بازار فولاد را ساماندهی کند
2020-10-03
بازدید نماینده محترم ولی فقیه در آذربایجان شرقی از گروه صنعتی آریا سهند تبریز
2020-10-24

خلاصه مهم ترین اخبار فولادی در مهر ماه ۹۹

بررسی ماهانه اخبار حوزه فولاد می تواند مشخصات کلی از بازار و تولید این محصول را نمایان کند. مهرماه برای فولادی ها ماه پر افت و خیزی بود. از خبرهای خوش افزایش تولید تا تصمیمات جدید وزارت صمت برای این بازار. در ادامه مروری بر مهم ترین خبرهای مهرماه ۹۹ در حوزه فولاد خواهیم داشت.

افزایش ۱۴ درصدی فروش محصولات فولاد مبارکه در بازار داخلی
شرکت فولاد مبارکه مهم ترین شرکت در زمینه تولید فولاد و مواد اولیه سایر شرکت های فعال د این حوزه است. بر اساس آمار ارائه شده توسط این شرکت، فولاد مبارکه در ۶ ماهه نخست امسال، توانسته است میزان فروش خود در بازارهای داخلی را تا ۱۴ درصد افزایش دهد. بر اساس همین آمار، در ۶ ماه نخست سال جاری، محصولات گرم ۲ درصد، محصولات سرد ۹ درصد، محصولات پوشش‌دار ۸ درصد، تختال ۲۲۴ درصد و درمجموع فروش محصولات در بازار داخلی۱۴ درصد افزایش یافت.

برگزاری جلسه مشورتی شورای سیاست گذاری فولاد
در روزهای گذشته جلسه مشورتی شورای سیاست‌گذاری فولاد برگزار شد که طی آن بحث قیمت‌گذاری و نحوه ساماندهی بازار فولاد مورد بررسی قرار گرفت. در این جلسه روند قیمت گذاری و نحوه ساماندهی بازار فولاد و همچنین شرایط تأمین فولاد در صنایع پایین دستی، مورد بررسی قرار گرفت.

ابلاغ ثبت اطلاعات محصولات طویل فولادی در سامانه جامع تجارت
دفتر برنامه‌ریزی، تامین، توزیع و تنظیم بازار وزارت صنعت، معدن و تجارت از لزوم ابلاغ ثبت اطلاعات محصولات طویل فولادی در سامانه جامع تجارت خبر داد. در راستای اجرای مصوبه کارگروه تنظیم بازار کشور، کلیه شرکت‌های تولیدکننده محصولات طویل فولادی حاصل نورد شامل انواع میله، میلگرد، تیرآهن، ناودانی، نبشی، سپری، تسمه و مفتول فولادی مکلفند از اول آبان ماه ۹۹، اطلاعات موجودی اولیه، تولید، فروش، صادرات، مصرف و ورود و خروج (به/ از) انبار کالاهای مذکور خود را در سامانه جامع تجارت ثبت نمایند.

آیا قیمت گذاری دستوری به فولاد رسید؟
در روزهای گذشته خبری در شبکه های اجتماعی بویژه کانال های بورسی دست به دست شد مبنی بر اینکه وزارت صمت اقدام به قیمت گذاری دستوری برای فولاد و محصولات فولادی کرده است. اگرچه وزارت صمت خبر قیمت‌گذاری دستوری فولاد را تائید یا رد نکرده اما با توجه به واکنش امروز رئیس سازمان بورس به تاثیر این تصمیم بر بازار سهام، بنظر می رسد این خبر صحت دارد. باید منتظر ماند و دید که این خبر از شایعه به واقعیت بدل می شود یا اینکه اعتراض های فولادی ها در این زمینه کارساز شده و وزارت صمت از این تصمیم خود صرف نظر خواهد کرد؟